Deciziile investitorilor sunt deseori influențate de factorul cognitiv. Astfel, investitorii se confruntă de multe ori cu fenomenul denumit ,,negativity bias”.


Problema?
Creierele noastre sunt capabile să ne bombardeze cu amintiri din experiențele anterioare negative. De fapt, o parte a creierului nostru – amigdala – un sistem biologic de alarmă ce inundă corpul cu semnale de frică când pierdem banii. Când piețele scad, frica domină și e ușor să acționezi irațional. Unii oameni intră în panică, vând portofoliile de titluri în totalitate și merg spre cash. Deși acest lucru îi poate ajuta să se protejeze de opțiunile de investiții proaste, în calitate de investitori, îi poate costa bani dacă rezultatele negative le aduc lipsa de oportunități. ,,Negativity bias” determină investitorii să pună mai multă greutate pe știrile rele decât pe cele bune. Unii privesc această alegere ca pe o gestionare a riscurilor, însă această tendință face ca efectele riscului sa dețină pondere mai mare decât posibilitatea de recompensă.


Soluția?
Pregătirea.
Cele mai bune căi pentru a evita „negativity bias” sunt:

  • Țineți evidența de ce ați investit, în primul rând, în astfel de titluri de valoare pentru a fi sigur în ceea ce vreți să faceți și cum să procedați în continuare bazându-vă pe alegerile inițiale;
  • Mențineți alocarea adecvată a activelor ce vă va ajuta să treceți prin volatilitate, căci prin diversificarea portofoliului se reduce riscul de pierdere majoră când au loc fluctuațiile pieței;
  • Colaborați cu consultanții financiari potriviți pentru a vi se oferi sfaturi raționale ce vă vor ajuta în luarea deciziilor importante în situații de incertitudine, deoarece nu întotdeauna suntem dispuși să acționăm adecvat din cauza factorilor psihologici existenți;
  • Focusați-vă pe termen lung și evitați distragerile pe piețe de scurtă durată, căci astfel începeți să cunoașteți mai bine piața și evoluțiile ei, pe când pe termen scurt nu se reușește țintirea destul de adecvată a previziunilor propuse.